H
0 nap van hátra a tanévből. 2018. január 24., 02:32 - Timót

Hibaüzenet

  • Deprecated function: Methods with the same name as their class will not be constructors in a future version of PHP; views_display has a deprecated constructor require_once() függvényben (/web/moderniskola/weblecke.hu/includes/bootstrap.inc 3161 sor).
  • Deprecated function: Methods with the same name as their class will not be constructors in a future version of PHP; views_many_to_one_helper has a deprecated constructor require_once() függvényben (/web/moderniskola/weblecke.hu/sites/all/modules/ctools/ctools.module 127 sor).
Interjú: Fegyverneki Gergővel, a hazánkat a G200 Youth Forum konferencián képviselő pedagógussal Egy „celeb”, aki az irodalmat, a gondolkodást népszerűsíti   Egy házi kutatás szerint a gyerekek azt várják, hogy több tantárgyi videó legyen, ahol a tanárok röviden mondják el a lényeget.
H
Elérkezett a szünidő, amikor a diákok olvasóvá nevelésére több idő jut. Ha pedig megfelelő könyvet adunk gyermekünk, tanulónk kezébe, akkor a nyári olvasás nem kötelező feladat, hanem öröm, kaland, élvezet lesz a számukra. Hogyan válasszunk? Az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet (OFI) Gyermek- és Ifjúsági Irodalmi Pontja színes, tematikus könyvajánló összeállításával segíti a szülőket és a pedagógusokat kiválasztani a megfelelő nyári olvasmányokat.
Oktatás-érettségi Segíti az érettségi felkészülést a Diákhitel Központ Budapest, 2014. április 15., kedd (MTI) - Tovább bővítette innovatív oktatási segédletét a Diákhitel Központ: a történelem érettségi tételek mellett az idén irodalom tantárgyból kerültek fel új tartalmak a fiatalok által látogatott közösségi médiafelületre.
Sakkrejtvényekkel tűzdelt ifjúsági kalandregényt írt Berg Judit József Attila-díjas író minden idők legjobb női sakkozója, Polgár Judit közreműködésével. Az Alma - A sötét birodalom című kötet már kapható a könyvesboltokban.Céljuk az volt, hogy egy izgalmas regényben egy kicsit a sakkról, de még inkább a sakkon túl az életről meséljenek a fiatal olvasóknak, hiszen a sakk drámai fordulatai gyakran a való élet kiélezett helyzeteit sűrítik magukba és a sakktábla melletti küzdelmekben ugyanazokra az erényekre van szükség, amelyek nélkül az életben sem lehet boldogulni.
A történelemtanítás évtizedek óta válságban van, és ezen az sem változtatott, hogy kötelezővé tették a tárgyat az angolszász országokban. A diákok továbbra is érdektelenek maradtak a téma iránt. Ennek az oka a történelemtanítás módszereiben keresendő: a történelemtankönyvek unalmasak, ezeknek az olvasása, tanulása monoton. Éppen ezért Rodwell a történelmi regények oktatási felhasználást javasolja könyvében. Ezzel szerinte el lehetne érni, hogy a diákok érdeklődjenek a történelem tantárgy iránt.
A biblioterápia lényege, hogy könyveket, olvasmányokat használnak azzal a céllal, hogy valamilyen társas konfliktust vagy lelki problémát orvosoljanak. A terápiás olvasmányt aszerint választják ki, hogy a történet szereplői valamilyen, a pácienséhez hasonló konfliktust élnek át, vagy olyan problémamegoldási ötleteket lehet belőle meríteni, amelyet a beteg a saját életében is alkalmazni tud. Korábbi kutatások már megmutatták, hogy a biblioterápia eredményes lehet a kommunikáció fejlesztésében és az agresszió csökkentésében sajátos nevelési igényű gyermekek esetében.
Gergő, Bicebóca, Boka, Nemecsek, Ábel – a magyar gyerekek kötelező olvasmányainak főszereplői szinte kivétel nélkül fiúk. Ha végignézzük az irodalomtankönyveket, azt találjuk, hogy Szapphó után 2300 évig egyetlen említésre méltó író- vagy költőnő sem volt. A 20. századi irodalmat tárgyaló részben egyetlen női szerző szerepel minden tankönyvben (Nemes Nagy Ágnes). Nincsenek nők által írt jó szépirodalmi szövegek, vagy csak nem tudunk róluk?
Nos, jómagam ezért olyasmit gondolok az irodalomtanításról, hogy kulcstantárgya lehetne az iskola világának, ám ha ezt a szereplehetőségét nem ismeri fel, akkor a jövőben egyre inkább a perifériára fog szorulni. Észrevehetnénk végre, hogy az elengedhetetlenül bekövetkező – mert már bő évtizede erősen zajló – kulturális átalakulásban az irodalmon keresztül mindenfelé vezethetnek utak. Akár még egymás felé is. Sőt, mondhatni: minden út az irodalmon keresztül vezet.
A magyar nyelv és irodalom kerettanterv-javaslatának két verziója közül az egyiket a nyilvánosságra hozatal közben letiltotta a kormány. Ráadásul azt, amelyik a felzárkózást jelenthette volna a diákoknak szövegértésben. Helyette a rendszerváltás előtti szintet célozta meg.A szemléletváltásra való nyitottság így mindössze egy félresikerült színjátéknak minősíthető. A tantervekről szóló vita hivatalosan október 25-én lezárult.  Kérdésként merülhet fel, hogy a tankönyvlobbi gyors reagálása állította-e meg a B verzió koncepciójának szélesebb nyilvánossághoz történő eljuttatását?
Fekete István népszerű ifjúsági regénye, a Tüskevár újabb filmes adaptációja hétévi „szenvedéstörténet” után végre elkészült. Az iskolakezdés után, szeptember végén debütál a hazai mozikban. A Tüskevár töretlen népszerűségét mutatja, hogy 2005-ben, amikor brit mintára hazánkban is megrendezték a Nagy Könyv vetélkedőt, Fekete István regénye egészen a tizenkettes döntőig jutott.
Az ATV műsorában Havas Henrik beszélget Bodnár Zsuzsanna, történelemtanárral, Miklósi Lászlóval, a Történelemtanárok Egylete elnökével és Arató Lászlóval, a Magyartanárok Egyesülete elnökével. Szó esik – többek között – a NAT elhibázott koncepciójáról, a túlzsúfolt tananyagról, a tanári szabadság beszűküléséről.

Oldalak