H
0 nap van hátra a tanévből. 2018. január 23., 00:54 - Zelma

Hibaüzenet

  • Deprecated function: Methods with the same name as their class will not be constructors in a future version of PHP; views_display has a deprecated constructor require_once() függvényben (/web/moderniskola/weblecke.hu/includes/bootstrap.inc 3161 sor).
  • Deprecated function: Methods with the same name as their class will not be constructors in a future version of PHP; views_many_to_one_helper has a deprecated constructor require_once() függvényben (/web/moderniskola/weblecke.hu/sites/all/modules/ctools/ctools.module 127 sor).
Táblagépes oktatás Jászfényszarun, bemutató Budapesten is - hogyan alakítják át a tanulási környezetet és hogyan vehetnek részt ebben a munkában a pedagógusoK? 
IKT 2015. november 28.

Táblagépes oktatás Jászfényszarun, bemutató Budapesten is - hogyan alakítják át a tanulási környezetet és hogyan vehetnek részt ebben a munkában a pedagógusoK? 

Táblagépekkel berendezett tanteremmel volt jelen az Így tanulunk mi!  szakmai konferencián és szakkiállításon a Samsung SMART School program. A digitális eszközhasználat mellett az élményszerűség, az együttműködésen alapuló tanulási környezet és a motiválás új lehetőségei is megjelennek ebben az egyedi tanteremben. Felmerült a kérdés: hogyan működik ez az iskola, és mit jelent a pedagógusok számára ez az irányzat.  A programról két szakemberrel beszélgetünk:

dr. Turcsányi-Szabó Mártával, a Samsung SMART School programjának pedagógiai vezetőjével, az ELTE Informatikai Karának oktatójával elsősorban a pedagógusképzésről; (fotó balra, ELTE)

Nyilas Orsolyával, a Samsung Electronics Magyar Zrt. kommunikációs vezetőjével pedig az iskolai megvalósítás részleteiről.(fotó, jobbra, Samsung)

 

 

- Általános iskolások, fiatal felnőttek, pedagógusok is tanulnak az első SMART Schoolban Jászfényszarun. Milyen módon vesz részt a Samsung itt az oktatásban?

- Ny. O.: A jászfényszarui Rimóczi-kastélyban hoztuk létre az első Samsung SMART Schoolt, melyben két okostantermet alakítottunk ki a közeli általános iskola tanulói részére, hogy eleinte kísérleti jelleggel, mára pedig már rutinosan, jól bevált módszerekkel tanulhassanak itt a gyerekek. Amikor elindult a projekt, akkor rá kellett jönnünk, hogy a kulcs bizony a helyi tanárok kezében van, ha az ő lelkesedésüket, szakmai kíváncsiságukat fel tudjuk kelteni az okos eszközök oktatásba való integrációjában, akkor lehetünk majd csak igazán sikeresek. Ezért döntöttünk úgy, hogy a tanárok képzésére is külön gondot fogunk fordítani. Az iskolás gyerekek és tanáraik képzése mellett pedig  felnőttképzési projektünk is működik az alagsorban. Ez a SMART Academy, ahol akkreditált képzést nyújtunk a jelentkezőknek,  mely során versenyképes műszaki ismeretekre tehetnek szert, így sokkal jobb eséllyel kapnak munkát bárhol a régióban. Azt hiszem ez a három, jól összekovácsolt képzési modul tette naggyá a SMART Schoolt, idén díjat is nyertünk a projekttel, méghozzá a Magyar PR Szövetség Példaértékű CSR Gyakorlat elismerését.

Miért kezdeményezte a SMART School programot három évvel ezelőtt, 2012-ben a Samsung?

- Ny. O.: Felelős nagyvállalat lévén folyamatosan gondolkozunk, hogy hogyan és miként adhatnánk vissza a társadalomnak valamit tapasztalatunkból, tudásunkból és lehetőségeinkből. Szerettünk volna Jászfényszarun elindítani valamit, amire méltán büszkék lehetünk mi is és a helyiek is. Ezen kívül vannak azonban tények és számok is, melyek megerősítettek minket a SMART School létrehozásában. Az egyik az, hogy 5 millió fiatal munkanélküli van ma Európában. Ezzel szemben a másik szám, hogyha megnézzük, a Gartner előrejelzése szerint 2020-ra közel 900 ezer olyan állás lesz, ami digitális írástudást, nagyon alapos informatikai hozzáértést igényel az információs és kommunikációs iparágban. Társadalmilag tehát nagyon fontos a jövő fiatal munkavállalóinak képzése, hogy ezt a 900 ezer, digitális tudást igénylő állást kiváló esélyekkel tudják majd megpályázni.

- Dr. T.-Sz. M.: Én az ELTE Informatikai Karán dolgozom, ahol tanárképzéssel is foglalkozom. Bedő Andreával együtt a tanárképzést itt most abszolút arra szabtuk, amilyen a környezet és a rendelkezésre álló meglehetősen rövid idő. Egy hónap alatt készítettük fel a tanárokat arra, hogy tanítani tudjanak ezekkel a taneszközökkel, és ebből csak 10 nap volt, amikor közvetlenül találkoztunk velük, de mindenkivel egyenként is foglalkoztunk. Utána elkezdődtek az iskolai foglalkozások a táblagépekkel, és nagyon hamar beletanultak a tanárok, mi pedig online módon támogattuk a további fejlődésüket. Egy olyan tananyag-koncepciót dolgoztam ki, ami alkalmas a szélesebb körben való terjesztésre, és most éppen tesztelés alatt áll, kb. száz leendő és gyakorló tanárral. 2016. januártól már kipróbáljuk élesben is, először azokkal a tanárokkal, akik már rendelkeznek Samsung táblagépes iskolateremmel, de később tervezzük ennek kiterjesztését a közoktatás felé.

- Az Ön által fejlesztett módszertan egy különleges internetes kurzus részeként komoly nemzetközi elismerést vívott ki.

Dr. T.-Sz. M.: A SMART Schoolban oktatók tananyagának egy kis magja benne volt abban az interneten elérhető ún. MOOC-ban (Massive Online Open Course – Tömeges internetes oktatási kurzus), ami nagy mennyiségű hallgatót tud kiképezni egyszerre. Az ICT in Primary kurzus az UNESCO és a University of London Institute of Education  közös online képzése volt, amire bárki regisztrálhatott és ingyenesen elvégezhette . Korábban az UNESCO-val három évig dolgoztam, a világ különböző pontjairól összegyűjtve az oktatásban használható jó gyakorlatokat, amelyekből kiadványok jelentek meg, egy az óvodával, három az általános iskolával kapcsolatos megoldásokról. Akkoriban kezdtem el ezt a SMART projektet. Körülbelül három hónap után 700 videót készítettek a tanárok saját óráikról, melyeken látszik, hogy nagyon magabiztosan használják az eszközöket. Ezt a videosorozatot is betettem a tananyagba, melyet világszerte sokan megnéztek. Majd ezután díjat is kaptunk a SMART School felkészítésért, az IELA – International E-learning Award (Nemzetközi E-learning Díj) – arany fokozatát mobil tanulásban. Eddig kétszer zajlott ez a kurzus, egyszer tavaly, egyszer pedig idén, több mint nyolcezer, illetve ötezer regisztrált résztvevővel. A másik elismerés úgy érkezett, hogy az Egyesült Államokban Obama elnök 2014. novemberben jelentette be egy szakértői fórumon, hogy beválasztották az USA-ban akkreditálható 50 tanárképző kurzus közé a fent említett ICT in Primary ( IKT-eszközök az általános iskolában) című MOOC kurzust. De legalább ennyire büszke vagyok a hazai elismerésre is, az NJSZT Multimédia Szakosztálya által adományozott „Multimédia az oktatásban gyűrű” képzés díjára, „a módszertanilag legjobbnak ítélt, pedagógiailag, illetve andragógiailag megalapozott mulitmédia-felhasználást segítő képzés szakmai (módszertani) létrehozójának”.

- Gratulálok az eredményekhez. És melyek a SMART School program tanárképzésének legjelentősebb, meghatározó elemei?

Dr. T.-Sz. M.: Az, hogy nagy gyorsan fel lehet készíteni a tanárokat és személyre szabni a fejlesztési stratégiánkat, hogy minél hamarabb innovatív módon tudják használni a táblagépeket. Ez a folyamat egy helyzeti felméréssel kezdődik, a technológia a tanulási környezetben való igény szerinti felállítása után, valamint a tanári gárda pedagógiai elképzeléseinek átbeszélésével. A tanárok és az iskolai vezetés pozitív hozzáállása természetesen elengedhetetlen. Ugyanakkor a tanárok személyes táblagépekkel való ellátása is kulcsfontosságú, a tanár motiváltsága és gyakorlottsága, valamint tudásának a tanulási folyamatban való integrálása érdekében. Csak ezután kezdődhet el a helyi képzés, amely legalább öt alkalommal az iskolában kialakított környezetben zajlik. Fontos, hogy személyes konzultációk legyenek, és érintsék a helyi problémákat is. Egy internetes kurzusfelület teszi lehetővé a folyamatos haladást és a saját órák átalakítását digitális eszközökkel. Így a tanárok hamar hozzászoknak ahhoz a lehetőséghez, hogy milyen hasznos, ha az iskolai feladatok online módon is elérhetőek a tanárok és diákok számára egyaránt, és ez milyen plusz lehetőséget adhat a tanulás folyamatához és annak elmélyítéséhez. A helyszíni technológiák és szoftverek üzemeltetésével kapcsolatos problémák a Samsungon keresztül kerülnek megoldásra. Az elképzeléshez való igazítás, a digitalizált eszközök pedagógiailag indokolt és hatékony integrálásának folyamatát pedig a kurzus tananyaga, valamint tanárai, mentorai és tutorai segítik elő az élő, illetve virtuális találkozások során.

- Milyen helyzetekre kell felkészülniük a pedagógusoknak a táblagépes oktatás során?  Milyen módszertanokat tanulnak, és hogyan birkóznak meg a szoftverüzemeltetés és a tanulásszervezés kihívásaival?

Dr. T.-Sz. M.: Sok tanár eddig nem használt semmilyen digitális eszközt sem, de vannak, akik már kifejlesztettek akár saját rendszereket is. Ez a differenciáltság elég nagy kihívás. Látom azt a kettőséget, hogy akik felvesznek egy ilyen kurzust, azok nyilván érdeklődnek az iránt, hogyan tudnak fejlődni. De vannak, akik inkább csak úgy belecsöppennek, számukra a szemléletmód, az eszközhasználat, a módszertan is fontos tanulnivaló. Mindenesetre, aki kellően motivált, az elég hamar ráérez a lényegre, és megtalálja az utat saját elképzelései megvalósításához.

- Mik a tervek a képzéssel kapcsolatban?

Dr. T.-Sz. M.: Beadtunk akkreditálásra egy 60 órás képzést, amelyet remélhetőleg 2016. januárban indíthatunk is. Mi most ezt az ELTE-n próbáljuk ki, ahová levelező tagozatos tanárok is járnak, akik csak három alkalommal jönnek be, a kurzus többi részével online haladnak. A kollégáinkat is beírattuk, szeretnénk minél szerteágazóbb tudásátadási tapasztalatot szerezni, hiszen tervünkben van a kurzus meghirdetése a gyakorló pedagógusok számára is nagyobb körben.

- Hogy látják a diákok hozzáállását a digitális tananyagokhoz, a tanuláshoz?

Dr. T.-Sz. M.: Nem lehet megtenni egy gyerekkel azt, hogy minden nagyon élvezetes és szórakoztató körülötte, kivéve az iskola!  Nem lehet kötelezni egy gyereket sem a tanulásra – nem lesz hatékony –, ha nem érdeklődik, akkor úgysem fog tanulni. Én úgy gondolom, hogy megérdemlik a gyerekek, hogy ugyanúgy sajátítsák el az ismereteiket, mint kisebb korukban, amikor felfedező utakra mentek, először a szobájukban, majd egyre nagyobb körben. Kipróbálták és megtapasztalták a körülöttük lévő dolgokat, majd felhasználták ismereteiket saját világuk építésében, és élvezettel tették azt, amit tettek. Jelenleg az a helyzet, hogy körülöttük van a digitális világ, és pont az iskolában nem használhatják. Hiszek abban, hogy tanulni is élvezettel kell, és meg lehet teremteni azokat a környezeteket, ahol élményalapon tágíthatjuk a tudásukat. Ebben nagy segítséget ad a digitális technológia. A tanár szerepe ebben is elengedhetetlen, hiszen az eszközöket lehet rosszul is használni. A mi feladatunk a pedagógusképzésnél, hogy megmutassuk nekik, hogyan lehet a saját módszerüket alkalmazva még élvezetesebbé tenni a tanulást digitális technológiákkal. Ahol eddig ezt kipróbáltuk, ott a gyerekek mindig nagyon élvezték az órákat, és a végén azt mondták, azért, „mert addig sem kellett tanulni”. A szülők és a pedagógusok csodálkoznak, hogy a gyerekeknek órán kívül is van kedvük utána nézni dolgoknak.  A számonkérésnek is megvannak a formái, hogy egyfajta játéknak fogják fel azt is. A legfontosabb, hogy a gyerekek idáig befogadók voltak, most pedig kreatív alkotókká szeretnénk őket átalakítani, hiszen a munkahelyek is ezt várják el az új nemzedéktől. Jászfényszarun egyébként van egy plusz lehetőség a gyerekeknek és a pedagógusoknak: egy kiállító terem, ahol találkoznak további innovatív eszközökkel is, és megtapasztalhatják a legújabb eszközök használatát.

- Mennyivel több felkészülést igényel ez az oktatás a pedagógusoktól?

Dr. T.-Sz. M.: Sokkal több időt, hiszen át kell alakítaniuk eddigi tanítási folyamataikat, sok új helyzet is adódhat, és a tananyagokat is fel kell dolgozni digitálisan. De hosszú távon minden befektetett energia megtérül, hiszen újrahasznosíthatóak a digitális elemek, és könnyen átvihetőek a módszerek már témakörökre.  A képzés során alapvető dolgokat tanítottuk meg nekik, az óráikat nekik kellett megtervezni, de mi ötleteket adtunk az eszközök (alkalmazások  és internetes linkek) és módszerek használatához.

- Hol lehet ezeket elérni?

Dr. T.-Sz. M.: Egyenlőre még azon a portálon van, amit felállítottunk a jászfényszarui iskola és a kurzus számára, így most csak azok számára elérhető, akik megvásárolják a SMART School csomagját.

- Mennyire nyitottak arra, hogy pedagógusok látogassanak el a jászfényszarui iskolába?

Ny. O.: Ha van erre igény, akkor szívesen megszervezzük, hiszen ez a mi érdekünk is. Márta segítségével szoktunk ott tréningeket tartani. Szervezhetünk látogatást, hogy megnézzék a pedagógusok, hogyan tanulnak a gyerekek, hogyan oktatnak a tanárok, hogyan szervezik a tanórákat. Ezen kívül van még egy teljesen felszerelt iskolánk Budapesten, az MTVA Rádió és Televíziótörténeti Múzeumában, a Pollack Mihály téren. Itt is szoktak órákat tartani a közeli gimnázium tanárai, ezek is megtekinthetők. A Samsung SMART School elérhető az interneten, videókkal, részletes információkkal ezen az oldalon.

Fülöp Hajnalka

A cikk rövidítatt változata megjelent a 2015./6. Modern Iskola lapban.

 


Tetszett a cikkünk? Ha igen, iratkozzon fel heti hírlevelünkre! Ha nem, adjon még egy esélyt, ehhez köszönjük, ha feliratkozik heti hírlevelünkre! www.moderniskola.hu

Beküldte: Fülöp Hajnalka

H