H
0 nap van hátra a tanévből. 2018. április 19., 21:52 - Emma

Hibaüzenet

  • Deprecated function: Methods with the same name as their class will not be constructors in a future version of PHP; views_display has a deprecated constructor require_once() függvényben (/web/moderniskola/weblecke.hu/includes/bootstrap.inc 3161 sor).
  • Deprecated function: Methods with the same name as their class will not be constructors in a future version of PHP; views_many_to_one_helper has a deprecated constructor require_once() függvényben (/web/moderniskola/weblecke.hu/sites/all/modules/ctools/ctools.module 127 sor).
Szerzőnk Bernschütz Mária ún. generáció-kutatóként arról ír, hogy a hordozható okos eszközöket-pl. táblagépek-  már a legkisebb gyerekek is használják, utánozva…
modern óvoda 2015. február 17.

Biztonságos az Internet?

 A kisgyermekes internetezésről kapcsolatos saját és szekunder információkat gyűjtöttem össze, hogy egyfajta képet mutassak be az újmédiás eszközök elterjedésével egy időben született alfa generációk internetezési szokásairól.

A generáció váltás felgyorsult az utóbbi 40 évet tekintve, a gyorsulás hajtóereje jórészt a technológiai változásnak volt köszönhető. A kommunikáció dicsőítését jelentheti már maga a digitális bennszülött elnevezés is, hiszen az elektronikus kommunikációra utal, már teljes generációt neveztek el róla ). A Z generáció után (mai 14-20 évesek) következik az alfa generáció, a 2005 után születettek, és elölről kezdjük az ábécét, talán maga az eszköz - az érintőképernyős kommunikáció - megreformálta a gyermekek viszonyát a világhoz és egymáshoz, így kommunikációjukat is.

Gyermek mobilinternetezés

Egy észak-amerikai kutatás (Common Sense Media) eredményei szerint, 0-2 évesek táblagép használata 2011-ről 2013-ra 10 %-ról 38%-ra ugrott, 0-8 éveseknél ez az arány még elképesztőbb: 38%-ról 72%-ra változott. A lekérdezésben 1463 szülőt vontak be, és kérdezték meg reprezentatív módon. A kisgyermekek az újmédiás eszközökön döntően játszanak (63%), applikációt nézegetnek (50%), videót néznek (47%), TV-t néznek (38%), vagy olvasnak (30%). Időben a 0-2 évesek 15 percet, 0-8 évesek pedig két órát használják átlagosan. A játékok közül egyedül az Angrybirds nevű játék volt az, amelyet már 10(!) hónapos kortól játszanak, játszhatnak már kisgyermekek, egészen a felnőttkorig. Kevésbé közkedveltek az edukációs applikációk, egyedül a magasan kvalifikált, jómódú szülők ajánlják gyermekeiknek előszeretettel az edukációs programokat.

(A Modern Iskola február 24-én megjelenő 2015/1.számában egy fejlesztő pedagógus, Gellai Illés számol be arról, hogyan használja a táblagépet a pedagógiai munkájában. Részletek hamarosan! a szerk.) 

Hazai internetezési adatok

A magyar adatok és eredmények is hasonlóak abban a nemzetközi eredményekhez, hogy a gyermekek az újmédiás eszközökön: játszani, videózni szeretnek legfőképp. Egy óvodai felmérésben még arra is fény derült, hogy már a szavaikban is felmerül egy-egy olyan kifejezés, amelyből kitűnik, hogy van ismeretük az újmédiás technológiáról, habár ez a tudás felületes. És ez a felületesség mindkét irányban fennáll, hiszen a szülők olyan eszköz használatát adják ki a gyermeknek, amellyel maga sincs egészen tisztában, hogy pl.: mikor mit kell megnyomnia, emellett még a szülő abban sem biztos, hogy gyermeke ezt az eszközt kezelni tudja. Sőt, egy 3614 fős amerikai kutatás szerint a kisgyermekek 10%-nak az első szava a „tablet”, mama helyett.

Magyarországon még a táblagép-penetráció 17%-n áll, habár évenként nagyot ugrik a piac, de nem éri még el az észak-amerikai nagyságot.

Magyar NRC felmérés alapján már a 6 évnél fiatalabbak is neteznek. 10 éves kortól neteznek a hazai fiatalok, ami köthető az írás-olvasási szokások megerősödéséhez, hogy elmélyülten használni tudják a böngészőket.

Mit tehet a szülő?

Kanadai professzorok pont a függőség kialakulásának lehetősége miatt egyáltalán nem ajánlják a 0-2 év közöttieknek bármiféle „kütyüt” a kézbe, a 3-5 év közöttieknél inkább időintervallumban kell gondolkodni, táblagépet és okostelefont pedig csak iskolás koruktól ajánlanak.

A szülők emellett saját PC-n, vagy más újmédiás eszközeiken, akár mobiltelefonon is beállíthatják az ún. biztonságos keresés, vagyis safe search üzemmódot, így nem tudnak a gyermekek erőszakos, vagy agresszív témájú tartalmakhoz jutni. Ugyanezt YouTube-on is be lehet állítani. A szűrőprogramok használata is lehet egy megoldás, hazánkban most szeptembertől a közintézményekben- így az iskolákban is -  és a könyvtárakban kötelező  ezt használni.

 

Emellett jó, ha a szülők beszélgetnek más szülőkkel, hogy ők mit csinálnak, hogyan védekeznek ártalmas tartalmak ellen, hogyan szabályozzák az újmédiás eszközök használatát. Legyenek olyan bátrak, hogy elmondják saját internetezési szokásaikat azoknak is, akik figyelnek a gyermekeikre.

Építsenek ki megfelelő bizalmat gyermekeikkel, hiszen egyharmada a fiataloknak már találkozott a digitális világból érkező valamilyen visszaéléssel, de sajnos csak a töredéke jut el a szülőkhöz.

A tudatos nevelés mellett – a tudatos szülői viselkedésre is felhívnám a figyelmet, mert - ahogy kognitív megismerés tudomány tartja- a gyermekek sémákat vesznek át, hogyha a szülő különös gonddal viseltetik mobilja és táblagépe laptopja iránt, azt a kapcsolatot érzékeli a gyermek átveszi, átérzi, és utánozni is kívánja!

Bernschütz Mária, PhD

Bernschütz Mária az Általános Vállalkozási Főiskola és a Budapesti Corvinus Egyetem (akkor Budapesti Közgazdaságtudományi Egyetem) Marketing mesterszakának elvégzése után 2007-ben szerzett diplomát az ELTE BTK Média és kommunikáció szakán. Erasmus ösztöndíjjal – többek között – Helsinkiben, Milánóban és Párizsban kutatott és oktatott.  2009-ben elnyerte az Év fiatal kutatója díjat (Közösségi médiával kapcsolatos kutatás, COST298). Marketingkommunikációval, illetve médiaelmélettel kapcsolatos tantárgyakat oktat, ezekben a témakörökben kutatásokat is vezet. 2013 óta foglalkozik generációkutatással. Y generáció es a munkavállalás kapcsolatáról szóló kutatást Coaching Teammel együtt végezte, majd Z generáció es az újmédiás eszközök használatával kapcsolatos vizsgálatokba kezdett. Doktori témája az integrált marketingkommunikáció, fokozatát 2012-ben szerezte meg a Budapesti Corvinus Egyetemen. A doktori kutatási témáját szakmai folyóiratokban is publikálja, illetve 2010 óta mesterképzés keretein belül oktatja is az Edutus Főiskolán. Oktatás mellett kutatási és tanácsadási projektekben vesz részt. 2010 óta tehetséggondozással is foglalkozik, megalapította és koordinálja a MarketIntelligence csoportot. 2012 óta országos üzleti konferenciákon meghívott előadó, illetve szakmai beszélgetések moderátora. Jelenleg az Edutus Főiskola Kereskedelem és Marketing Tanszékének főiskolai docense.

A szerző az oktatas.blog.hu címen is publikál. 

***********************

 

A cikk illusztrációjáról: 

A képen egy ún. ipotty látható. A  2013-as CES-en, vagyis a Los Angeles-ben megrendezett elektronikai szakkiállításon mutatták be ezt az eszközt, ami a kisgyermekek táblagépének tartására szolgál, bilizés közben. A műanyag kiegészítő nagy felháborodást keltett, itt olvashatunk erről részletesebben, pl. a Babaszoba.hu oldalon.


Tetszett a cikkünk? Ha igen, iratkozzon fel heti hírlevelünkre! Ha nem, adjon még egy esélyt, ehhez köszönjük, ha feliratkozik heti hírlevelünkre! www.moderniskola.hu

Beküldte: Fülöp Hajnalka

H