H
0 nap van hátra a tanévből. 2018. január 24., 02:49 - Timót

Hibaüzenet

  • Deprecated function: Methods with the same name as their class will not be constructors in a future version of PHP; views_display has a deprecated constructor require_once() függvényben (/web/moderniskola/weblecke.hu/includes/bootstrap.inc 3161 sor).
  • Deprecated function: Methods with the same name as their class will not be constructors in a future version of PHP; views_many_to_one_helper has a deprecated constructor require_once() függvényben (/web/moderniskola/weblecke.hu/sites/all/modules/ctools/ctools.module 127 sor).
A Moodle elektronikus oktatási környezet középiskolai oktatásban való alkalmazását mutatja be részletesen Beliczai Tamás tanár.   
IKT 2015. december 02.

A Moodle elektronikus oktatási környezet középiskolai oktatásban való alkalmazását mutatja be részletesen Beliczai Tamás tanár. A szerző történelem - földrajz - informatika szakos középiskolai tanár a Szolnoki Szolgáltatási Szakképzési Centrum Kereskedelmi és Vendéglátóipari Szakképző Iskolájában.

Indíttatás

Történelem - földrajz - informatika szakos tanárként már régóta foglalkoztatott a gondolat, hogyan lehetne a számítógépet, mint tanulást segítő eszközt, a tanítás-tanulás folyamatában felhasználni, de nemcsak informatikaórán, hanem más tantárgyak esetében is.

Eleinte oktatóprogramokat, oktató CD-ket, DVD-ket használtam, majd táblázatkezelő program segítségével, később tesztkészítő porgrammal (Hot Potatoes) tesztsorokat állítottam össze gyakorláshoz, számonkéréshez. Az iskolai honlap elkészültével itt helyeztem el tananyagokat, segédanyagokat. A probléma csak az volt, hogy az eszközöket döntően vagy csak az iskolában tudtuk használni, vagy az otthoni használathoz valamilyen adathordozó kellett (floppy, CD – ami persze mindig elromlott, a tanulók nem tudták elvinni, elhozni munkáikat, a programokat), vagy nem volt otthon az oktatóprogram működéséhez szükséges szoftver, vagy nem volt megfelelő a verziószáma. Az interaktivitást, hogy a tanuló ne csak passzív befogadója, hanem aktív használója is legyen a programoknak csak informatikaórán tudtam megvalósítani. A sok haszon mellett nagyon sok volt a probléma is, ami csak kedvét szegte a diákoknak.

Egy olyan rendszert szerettem volna:

  • amely platform független,
  • amely hálózatalapú, bárhonnan elérhető,
  • amely a tanítási/tanulási folyamatokat magas szinten támogatja,
  • ahol az interaktivitás folyamatosan biztosítható,
  • amelyben fel tudom használni eddig készített feladataimat, tesztjeimet,
  • amely biztosítja a tartalommegosztást, ugyanakkor közösségi térként is szolgál,
  • ahol segédanyagaimat én is el tudom helyezni, de a diákok is fel tudják tölteni otthoni, iskolai munkáikat,
  • ahol a tanár is, de a tanulók is tudnak készíteni egymásnak, egymással feladatokat, közösen tudnak megoldani projekteket.

Ilyen előzmények után találkoztam a Moodle elektronikus oktatási rendszerrel, amely fentebb vázolt elképzeléseimnek megfelelt, sőt még azon is túlmutatott:

  • ingyenes, nyílt forráskódú,
  • könnyen tanulható,
  • magyar nyelvű változata is van,
  • gazdag eszközrendszer,
  • objektív értékelési rendszer,
  • más tesztkészítő szoftverekkel való együttműködés,
  • e-learning szabványok támogatása,
  • filozófia: konstruktivista pedagógia,
  • közösségi terek szervezésének lehetősége.

Természetesen a programot telepítettem, és 2009 szeptemberétől bevezettem az informatika és történelem tantárgyak oktatásában.

Megvalósítás


Informatikából elektronikus tananyagot készítettem, ami az elméleti tananyagot és az ehhez kapcsolódó munkafüzetet, feladatbankot foglalja magában.

Kép: InformatikaElméletiAnyag.jpg (A kép kattintásra nagyobb méretben nyílik meg.)

A történelem tanításához interaktív munkafüzetet állítottam össze, amely tartalmaz egy feladatbankot, a választható tanórai kiselőadások listáját, egy közzétételi részt, ahová a diákok munkáikat feltölthetik, illetve társaik számára elérhetővé tehetik és egy linkgyűjteményt.

A feladatbankot a követelmények gyakoroltatásához, házi feladatokhoz, fejezet végi, tanév végi összefoglaló feladatsorokhoz, tanév eleji ismétléshez, számonkéréshez, érettségire való készüléshez használom. Ez utóbbihoz igen hatékonynak bizonyult.


Tanév elején közzé teszem az egyes leckékhez kapcsolódó kiselőadások listáját, amiből a tanulók válogathatnak. A későbbiek során a diákok és én is látom, hogy ki, mikor, melyik leckéhez kapcsolódóan milyen előadást vállalt. Ehhez a részhez tartozik még egy forrás ajánló rész, ahol az adott témához talál anyagokat, ill. egy közzétételi rész, aminek segítségével az elkészült prezentációk feltölthetők és mások számára elérhetővé válnak.

Kép: Kiselőadások (A kép kattintásra nagyobb méretben nyílik meg.)

Osztályfőnöki órák előkészítéséhez is remek lehetőségeket kínál: a pénzügyi kultúrával foglalkozó óra előtt online kérdőívvel(a Moodle ilyen modult is tartalmaz!) mértem fel a diákok előzetes pénzügyi ismereteit, amely jó kiindulást szolgáltatott az óra lebonyolításához, ill. a felmérés eredménye szülői értekezlet egyik témájául is szolgált.

Kép: Pénzügyi felmérés  (A kép kattintásra nagyobb méretben nyílik meg.)

12. évfolyamon ezen a felületen gyűjtöttem össze a ballagási meghívó ill. fénykép rendeléseket, amelynek adatait táblázatkezelő programba kiexportálva és ott összegezve igencsak meggyorsítottam a feldolgozás menetét. Hirdető falként is használjuk, az osztályt érintő információkat(napi történések, változások, órarend, továbbtanulási tájékoztatók, hasznos weboldalak gyűjteménye) itt helyezzük el(a diákok is tudnak rá írni).

Az oktatási célok mellett intézményi ügyviteli feladatok lebonyolítására is használtam a Moodle-t. A mérés-értékelés csoport kérdőíveit online formában elkészítve nagyban gyorsítottam és költséghatékonnyá tettem az adatfelvételt.

Tapasztalatok

A sikeres bevezetés feltételei közé sorolható, hogy a tantestület egy emberként álljon mögé, ne egy – két lelkes, elhivatott kolléga magánügye legyen. A feladatokat munkaközösségenként célszerű szétosztani, egyértelműen kijelölni kinek mi a feladata. Legyen egy Moodle rendszergazda, aki összefogja a rendszer üzemeltetését és a munkaközösségek munkáját. A rendszer struktúrájának (kurzuskategóriák, kurzusok) precíz megalkotása. Elérendő célok pontos megfogalmazása(közhely, de összedobok 10 kérdést holnapra: rövidtávon működik - hosszútávon csúnyán visszaüt). Legyen központi(lag kiadott) feladatbank - egy pedagógustól nem várható el, hogy a napi munka mellett több száz kérdést tartalmazó feladatbankot kidolgozzon.

Használatát 9. évfolyamtól célszerű indítani, és négy éven keresztül következetesen, folyamatosan biztosítani kell a hozzáférést. Nagyon fontos a bizalom kialakítása a diákokban a rendszerrel szemben. Működését nekik is meg kell tanulni. Számukra nem magától értetődő egy ilyen rendszer értelme, haszna - ezt meg kell, hogy tapasztalják. Pozitív élményekre van szükség. Kezdetben olyan feladatokat kapjanak a tanulók, amelyekkel:

  • garantáltan sikerélményhez jutnak,
  • pozitív megerősítést kapnak.

A pozitív megerősítést nemcsak a program által odatett pipa, szmájli vagy az összpontszám kell, hogy jelentse, hanem a pedagógus órai visszajelzése: a biztató mosoly, bátorító pillantás, a szóbeli pozitív elismerés. Ez utóbbiak rendkívül fontosak.

Mindig lenni kell friss, aktuális, használható tartalomnak, a diákok által feltett kérdésekre, jelzésekre 24 órán belül reagálni kell, különben a "felhasználó" kiábrándul belőle. A felhasználói felület használata nem okoz gondot, intuitív módon felfedezhető. Komplex rendszerként célszerű használni: egységese felületen keresztül lehessen elérni az intézmény tanárainak oktatási anyagait, az intézményhez, az iskolai élethez kapcsolódó információkat, feladatokat. Az oktatási folyamat szerves részévé kell válnia, ne a jutalmazás, hanem a mindennapi munka eszköze legyen, ne csak a számonkérésnél találkozzon vele a diák, legyen lehetősége tanulni, gyakorolni is.

Használata szellemi érettséget igényel. A Moodle távoktatási, felnőttképzési  feladatokra lett kifejlesztve ezért is érdekes, hogyan lehet gyermek ill. kamasz csoportok esetében alkalmazni. Tapasztalatom az volt, hogy 11. évfolyam második félévétől (17. életévtől) kezdtek rájönni arra, hogy ez a rendszer ténylegesen segíti, támogatja felkészülésüket. Ahogy váltak érettebbé, úgy vált tudatosabbá a rendszer használata. Ha használata egy – két év után megszakad, a diákok számára semmiféle haszonnal nem jár az alkalmazása.

Szaktanárként rendkívül hasznos szolgáltatás, hogy a tesztek eredményeiről igen részletes elemzést készül: az egyes diák tevékenységétől(mettől-meddig használta a rendszert, milyen feladatokat oldott meg, milyen eredménnyel, beleértve a helytelen válaszok megoszlását is) a csoport összteljesítményének, a megoldások átlagának, százalékos értékeinek megjelenítéséig.

Kép: statisztika (A kép kattintásra nagyobb méretben nyílik meg.)

A tanításon kívül oktatásszervezési feladatok ellátására is alkalmas: minőségügyi, mérés-értékelési folyamatok, osztályfőnöki munka, közösségi élet szervezésének támogatása. Intézményi weblapot lehet rá alapozni. Ugyanakkor a rendszer teljes kiépítése több év, a megvalósításhoz kitartás, nagy idő ráfordítás szükséges.

A rendszert négy éven át használó diákok véleményét a 12. év végén, egy kérdőív  segítségével, megkérdezve az alábbi eredmény született: valamennyien úgy látták, hogy egy ilyen elektronikus oktatási rendszer használata jövőbe mutató, 72,73 százalékuk gondolta úgy ilyen rendszerrel a későbbiekben fog még találkozni, fog még dolgozni. A portál legnagyobb előnyének az információhoz való hozzájutást tekintették: tanuláshoz dokumentumok letöltése(72,73%), témazáró dolgozatokra vonatkozó információk(54,55%), kiselőadások témáinak előre történő megadása(45,45%). Az elektronikus úton történő számonkérésekről már ellentmondásosabban nyilatkoztak: amikor önálló kérdésként kérdeztem, akkor 77,27% nyilatkozott úgy, hogy kedvelte az ellenőrzés ezen fajtáját, de amikor több lehetőség közül kellett választani már csak 22,73% nyilatkozott így. Értelmezésem szerint a rendszer többi elemét szívesebben használják, de ha felelni kell, akkor a szoftverrel történő felelés elfogadottsága nagy. A házi feladatként adott kérdések esetében 27,7% nyilatkozott úgy, hogy kedvelte, bár itt is több lehetőség közül kellett választani. Ugyanakkor 81,82 százalékuk mondta azt, hogy a feladatok megoldását komolyan vette, míg a maradék 18,18% azt, hogy csak kattintgatott. A legkevésbé népszerű  a szöveges tananyagok tanulása(„képernyőről tanulás”) volt a maga 9,09 százalékával.

Tapasztalatom szerint a digitális kompetenciák tényleges fejlesztése mellett a gyengébb tanulók felzárkóztatásában volt igen hasznos ezen módszer használata. Történelem tantárgyból a tanév tanulmányi követelményeit illetve az érettségi vizsgát az osztály valamennyi tagja teljesítette, történelem tantárgy okán lemorzsolódás nem volt.

Szóban annyival egészítették ki:

  • jó volt, hogy minden egy helyen van(ezt egyébként a szeptemberben kezdett kilencedikesek is említették),
  • hasznos a gyakorlási lehetőség,
  • személyre szóló.

Negatívumként említették:

a technikai problémákat(hardveres meghibásodások ill. áramszünet miatti leállások okoztak nehézségeket).

Miért jó egy ilyen rendszer az oktatás szereplőinek?

Fenntartónak, intézményvezetésnek: gyors információáramlás, költséghatékony, objektív, kontrolálható.

Pedagógus számára, az előbbieken túl:

  • személyre szabott haladási ütemet, feladatokat dolgozhat ki,
  • felgyorsíthatja az értékelési, ellenőrzési folyamatot,
  • tantárgyi adatbázist hozhat létre,
  • motiváló hatása kiváló,
  • könnyen, gyorsan adminisztrálható,
  • csökken a papírfelhasználás, a nyomtatási költség.
  • több telephelyes intézmények, áttanítás esetén ugyanazon felületen fér hozzá anyagaihoz, a tanítási környezetét "viheti" magával. 

Diáknak:

  • munkájáról gyors, objektív visszajelzést, értékelést kap,
  • esélyegyenlőséget biztosít, hiszen földrajzi helytől függetlenül elérhető,
  • személyre szabott tanulási/gyakorlási lehetőséghez jut, munkájáról, akár azonnal, visszajelzést kap,egy virtuális közösségi térben is dolgozhat közös projekteken társaival,hiányzás esetén is követni tudja az órai munkát.

Összességében a Moodle a módszertani kultúrám egy elemévé, meglévő módszertani kelléktáram részévé vált. Azokhoz igazítva, azokkal együtt használom. Rendkívül hatékonyan támogatja munkámat, de abszolutizálni nem szabad.

Érdekes aktualitás a 2012-es PISA mérés magyar diákok digitális írásbeliségre vonatkozó lesújtó kutatási eredménye, illetve a Informatikai, Távközlési és Elektronikai Vállalkozások Szövetségének(IVSZ) „Az iskolai digitális oktatás megújítási terve”.

Az itt megfogalmazott felvetések, problémák kezelésére a Moodle rendszer remek lehetőségeket nyújt, élni kell vele!

Bemutatkozás

A szerző történelem - földrajz - informatika szakos középiskolai tanár a Szolnoki Szolgáltatási Szakképzési Centrum Kereskedelmi és Vendéglátóipari Szakképző Iskolájában. A számítástechnikai eszközök nemcsak informatikai célú felhasználása áll érdeklődésem előterében. A Moodle elektronikus oktatási rendszert 2009 óta használom. Írásomban egy olyan eszközre kívánom a kollégák figyelmét felhívni, amely komplex módon és eredményesen képes támogatni az oktatási, oktatásszervezési, ügyviteli folyamatokat.

 


Tetszett a cikkünk? Ha igen, iratkozzon fel heti hírlevelünkre! Ha nem, adjon még egy esélyt, ehhez köszönjük, ha feliratkozik heti hírlevelünkre! www.moderniskola.hu

Beküldte: Fülöp Hajnalka

H