H
0 nap van hátra a tanévből. 2018. január 22., 05:01 - Vince

Hibaüzenet

  • Deprecated function: Methods with the same name as their class will not be constructors in a future version of PHP; views_display has a deprecated constructor require_once() függvényben (/web/moderniskola/weblecke.hu/includes/bootstrap.inc 3161 sor).
  • Deprecated function: Methods with the same name as their class will not be constructors in a future version of PHP; views_many_to_one_helper has a deprecated constructor require_once() függvényben (/web/moderniskola/weblecke.hu/sites/all/modules/ctools/ctools.module 127 sor).
Előfordult már Önnel, hogy módosítani kellet az óravázlatát, az óra körülményeihez igazíva? Az Edutopia cikkét erről Kaufmann Péter gyakorló tanár fordította le.…
jó példák 2015. december 06.

A probléma-központú tanulás  hibaelhárítási mechanizmusa

Hibátlan óravázlat nincs, ezt minden tanár tudja. Egy mélyreható beszélgetést és a teljes osztály munkába történő bevonását célzó óraterv később (akár még aznap) ellaposodhat, a különböző személyiségeknek, a csoportdinamikának, az adott napszaknak köszönhetően és megannyi más okból kifolyólag. Mégis a pedagógusok képesek megtalálni a legalkalmasabb adaptálási módot, felismerni a csoport igényét, megváltoztatni megközelítésüket és módosítani óravázlatukat annak érdekében, hogy az óra az adott körülményekhez képest a legmegfelelőbben működjön.

A "tanterem hőmérsékletének" ellenőrzése, avagy hol akad el a tanuló figyelme?

Számos félreértés látott napvilágot a projekt-központú tanulással kapcsolatban, hogy hogyan a legjobb az osztályokat, tanegységeket és tanórákat strukturálni a probléma-központú tanulást célzó környezetben. A jó hír, hogy számos, a diákok sikerélményét eredményező probléma-központú tanulási stratégia van. A rossz hír, amit csak realitásként ismerünk, az hogy még a leggondosabban, legalaposabban kidolgozott projekt is rossz irányt vehet azonnali mérlegelésre és beavatkozásra kényszerítve a pedagógust. A probléma-központú tanulás képes felfedni az elmélyített tanulási tapasztalatok alapvető természetét, valamint rávilágítani arra a végtelennek tűnő útra, melyen a tanulási folyamat mellékvágányra futhat.

Fontos, hogy a tanár képes legyen megfigyelőként részt venni az órán, rendszeres ellenőrizve a George Leakey által "a tanterem hőmérsékletének" nevezett tényezőket. Ezen tényezők magukba foglalják azon felismeréseket, hogy diák figyelme lankad, hogy a folyamatban lévő munka minősége alacsony színvonalú, hogy a projekt néhány diák számára megfelelő volt, azonban nem mindenkit lehetett bevonni. Ahelyett, hogy a pedagógusok ezeket a pillanatokat bukásként élnék meg, képesek reflektálni és cselekedni. Ezek azok a helyzetek, amikor elsajátítjuk és megerősítjük a pedagógiai gyakorlatainkat.

Amikor csalódott vagyok egy általam készített projekt, a diákjaim, vagy az osztályban uralkodó légkör miatt, hátralépek és kérdéseket teszek fel, reflektálok és új megközelítéssel próbálkozom. Az alábbi kérdések emlékeztetnek eredeti célomra és az iskolai tanulási folyamat alakíthatóságában rejlő lehetőségekre:

  1. Lehetőséget teremtek a diákjaim számára, hogy olyan dologgal foglalkozzanak, ami számít?
  2. Van a diákoknak jelentőségteljes választásuk?
  3. Adok lehetőséget számukra a kreativitásuk kibontakoztatására?
  4. Biztosítottam számukra a feladathoz követendő példát és egyértelműsítettem az elvárásaimat?
  5. A nagyobb projektek szét lettek szedve részfeladatokra és az egyes részfeladatoknál hiányzó diákok megkapták a szükséges segítséget?
  6. A diákok megosztják egymással a munkafolyamatok egyes részeinek eredményeit, hogy inspirálják a többieket és segítség a nehézségekkel küzdőket?
  7. Elérhetők számukra olyan minőségi erőforrások, melyekkel az ötleteik továbblendíthetők?
  8. Megfelelő visszajelzést kapnak tőlem és társaiktól a munkafolyamat alatt?
  9. Megosztható a diákok munkája szélesebb körben is?
  10. Úgy érzik a diákok, hogy a munkájukat értékelik és nagyra becsülik?

Egy gyakorlati példa

Néhány diákom jelenleg kezdi meg azt a folyamatot, amelynek során az oktatásról alkotott képüket kell kifejezniük digitális videó történetek formájában. Már készítettek írásos produktumokat tanulási tapasztalataikról, valamint közösen olvastunk és megvitattunk több elképzelést az iskolai rendszerben és az egyéni tanulmányi rendben való tanulással kapcsolatosan. A következő héten szabad teret engedek számukra az események alábbi sorrendjében.

  1. Osztályszinten ötletrohamot indítunk a kérdéses témakörben
  2. A diákok kutatómunkát végeznek a megfelelő szakirodalmi forrás megtalálása érdekében
  3. Megosztom velük az általam gyűjtött anyagokat egyszerűbb digitális történetek bemutatásával
  4. Megírják a saját történetük piszkozatát és megkezdik az aktív tevékenységet
  5. Minden elkészített videót egy közösen készített weblapon gyűjtünk össze és széles körben terjesztünk

Ezen lépések mindegyike alapos konzultációt, aprólékos javítást és ellenőrzést követel. Kétség kívül lesznek konfliktusok, csalódottság és téves megközelítések. Ennek következtében a tervemen változtatnom kell, és olyan akadályokba fogok ütközni, amikre jelenleg még nem számítok. Ennek ellenére ki fogok tartani és azon fogok dolgozni, hogy közvetítsem a diákok felé a képességeikbe és a bennük lévő magas színvonalú munka potenciális lehetőségébe vetett hitem.

A probléma-központú tanulás elkerülhetetlen zűrzavara ellenére a projekt sikeres lesz. A diákok számukra fontos munkát fognak végezni, olyan munkát, ami érdemes lesz arra, hogy kikerüljön a szélesebb közönség elé. Motiváltak lesznek, hogy a lehető legkreatívabban osszák meg ötleteiket és szenvedélyüket tudván, hogy ezáltal hallathatják hangjukat.

 

Eredeti cikk: Troubleshooting PBL (November 25, 2015) 

Forrás: www.edutopia.org

A cikk szerzője:

Joshua Block

medium_img_0015webcrop_1.jpg

 

Fordító:

Kaufmann Péter bemutatkozása: 

2004 óta dolgozom angol nyelvtanárként, majd az idegennyelvi munkaközösség-vezetőjeként a Neumann János Számítástechnikai Szakközépiskolában, és ott is végeztem középfokú tanulmányaimat. Valószínűleg ezért is van, hogy az informatika belém oltódott. Nyelvtanárként és munkaközösség-vezetőként is fontosnak tartottam, és tartom jelenleg is a módszertani megújulást, és iskolánk profiljából adódóan, első kézből értesülünk az informatika által befolyásolt diák igényekről. A felfokozott digitális korszakban sokan közülünk digitális analfabétáknak tartják magukat és be is zárkóznak, vagy észre sem veszik ezt a fontos pedagógiai kérdést. Ezért is kívánkoztak ki belőlem ezek a gondolatok.

Kapcsolódó cikkek: 

A szerző korábbi cikkei:

A szomszéd fűje tényleg zöldebb? Walesi oktatás magyar szemmel…

A digitális pedagógus – kell ez nekünk?!

Kitekintés:

13 iskola alatt a Föld körül


Mitől lesz hálás gyermekünk egy világban, ahol bármit megtehet? - Hét tipp szülőknek

A biztonságos és erősség-alapú osztály titka


Tetszett a cikkünk? Ha igen, iratkozzon fel heti hírlevelünkre! Ha nem, adjon még egy esélyt, ehhez köszönjük, ha feliratkozik heti hírlevelünkre! www.moderniskola.hu

Beküldte: Frank Luca

H