H
0 nap van hátra a tanévből. 2018. január 22., 05:20 - Vince

Hibaüzenet

  • Deprecated function: Methods with the same name as their class will not be constructors in a future version of PHP; views_display has a deprecated constructor require_once() függvényben (/web/moderniskola/weblecke.hu/includes/bootstrap.inc 3161 sor).
  • Deprecated function: Methods with the same name as their class will not be constructors in a future version of PHP; views_many_to_one_helper has a deprecated constructor require_once() függvényben (/web/moderniskola/weblecke.hu/sites/all/modules/ctools/ctools.module 127 sor).
 Intézményi önértékelési jó gyakorlatának bemutatását folytatja  a Verebély László Szakközépiskola és Szakiskola.
vezetés 2015. november 18.

Polyákné Gajdos Katalin mestertanár, szakértő és intézményvezető a Verebély László Szakközépiskola és Szakiskola intézményvezetőjeként nyújt segítséget az intézményi önértékelésben.

Indulásra készen

Még mindig azt tapasztalom, hogy sokakban ott a dilemma, hogyan is fogjunk hozzá. Ehhez szeretnék a mi példánkon keresztül egy kis segítséget nyújtani. Előtte egy kis kitekintés.

Az OH honlapján a kézikönyvek szerkesztői előszavában a következő olvasható:

„A kézikönyvek rögzítik azokat az általános elvárásokat, amelyek értelmezésével az intézmények megalkothatják saját elvárás rendszerüket, illetve azokat az eszközöket, köztük a kérdőíveket, amelyek segítségével a megadott elvárások teljesülésének vizsgálatához szükséges információk összegyűjthetők.”

Ez teljesen összecseng azzal, amit az önértékelésről mi magunk is gondolunk, hogy az önértékelés nem nélkülözheti az intézményi sajátosságokat. Tehát a központi irányelvek figyelembe vételével saját, egyedi kérdőívekkel végezhetjük az adatgyűjtést.

Sajnos azóta kiderült, hogy ez a központi rendszerben nem lehetséges, centralizált, uniformizált lett az önértékelés, ami a mi életünket is egy kicsit bonyolítja. Ugyanakkor nem adjuk fel, egy saját informatikai rendszert építettünk ki, és ezt fogjuk kiegészíteni úgy, hogy a kecske is jól lakjon és a káposzta is megmaradjon.

Másrészt a központi támogató felület szorosan kapcsolódik a tanfelügyeleti látogatásokhoz. Ez azért problémás, mert tanfelügyeleti ellenőrzés ötévenként, önértékelés kétévente szükséges. Tehát mindenképpen fontosnak tartjuk egy helyi informatikai rendszer működtetését.

Bízom benne, hogy az idő múlásával és a rendszer fejlődésével később ez az uniformis színesedni fog és megjelenik az iskolák egyediségének lehetősége is.

 

Melyik területtel kell kezdeni?

Véleményem szerint mindegy, hogy az intézménnyel, a vezetővel vagy a pedagógussal kezdjük. Hiszen nem kell mást tennünk, mint az iskolában kialakult rendszert, szokásokat újra gondoljuk és a jelenlegi szempontok szerint összefoglaljuk. Mi a vezetőivel kezdtük, majd a pedagógussal folytattuk.

Milyen lépéseket követtünk?

  • Létrehoztuk az önértékelési csoportot és felosztottuk a munkát
  • Elkészítettük a szabályzatunkat, ahol összefoglaltuk a folyamatot.
  • Alaposan átolvastuk a kézikönyvet, értelmeztük az értékelés területeit, a szempontokat és a központi elvárásokat
  • A központi elvárások figyelembe vételével megfogalmaztuk a helyi elvárásokat, ahol figyelembe vettük az iskola sajátosságait. Ide csempésztük bele mindazt, amit korábban már a pedagógiai programunkban megfogalmaztunk. Mivel azonban azok más szempontrendszer szerint készültek, nem keresgéltünk. Inkább újragondoltuk az egészet. Fontos volt számunkra, hogy elszakadjunk a tudományos nyelvezettől, egyszerű, rövid és érthető legyen. Bármely új dolgozónak a kezébe adva világos legyen számára, hogy mit várunk el tőle és nyugodt lehet, hogy ez illeszkedik majd az elvárt önértékeléséhez.
  • Összeállítottuk a kérdőíveket. Ezt kell most újra gondolnunk. Áttérünk a központi kérdőívekre, de ki fogjuk azokkal az elemekkel egészíteni, melyeket fontosnak tartunk az iskolai sajátosságok érdekében. A kérdőívek kitöltését ezért nem az OH támogató felületén fogjuk kezdeményezni, hanem a saját rendszerünkben végezzük és a belső önértékelési csoport koordinálja majd a két felület kapcsolatát.
  • Kardinális kérdés a kérdőívek kitöltésének szervezése. Kizárólag számítógépes kitöltést tudunk elképzelni, hogy az eredmény szinte azonnal prezentálható legyen. Azért is kritikus pont, mert van egyfajta félelem a partnerek részéről, hogy tudjuk-e biztosítani az anonimitást. A vezetői kérdőívet már kitöltettük, s úgy oldottuk meg, hogy nem webes felületen, hanem az iskolai belső hálózaton kerültek kitöltésre. Mindenki kapott egy olyan belépési kódot, mely nem személyhez kötött, és ami nem visszafejthető. A pontszámok egy MySQL adatbázisba kerülnek és azonnal kinyerhető az eredmény.

 

  • Ez ismét kérdést vet fel: hogyan lehet megszervezni? Pedagógusoknál és diákoknál nem gond, bármikor kitölthető egy kijelölt időpontban (nálunk egyszerre max. 130 fővel számolhatunk). A szülők nagyobb fejtörést okoztak, de szerintem ez is megoldható szülői értekezleten. Itt csak annyit kérünk megadni, hogy melyik osztályba jár a gyermeke, s a program automatikusan feldobja, melyik tanárokat kell értékelni. Itt vigyázni kell arra, hogy ne legyen sok kérdés, és sok tanár. Mi osztályonként 4-5 tanárban gondolkodunk egyszerre (egy félévben). Úgy készítjük a beosztást, hogy egy tanévben a két alkalommal az osztályt tanító kollégák felére sor kerülhessen. Ez azt jelenti, hogy két év alatt 16-20 tanár értékelésére van lehetőség egy adott osztályban, ami véleményem szerint bőven elegendő, hisz nálunk nincs egy osztályhoz ilyen magas pedagógus létszám.
  • Elkészítettük az éves ellenőrzési beosztást a szabályzatunknak megfelelően. Egy kolléga legfeljebb két társának az értékelésében vesz részt, ami véleményünk szerint még kezelhető. Az értékelt pedagógusnak pedig volt lehetősége beleszólni abba, hogy az Ő értékelésénél ki működjön közre. Sőt a tantestületnek az volt a kérése, hogy a munkatársi kérdőívet ne kelljen mindenkinek mindenkiről kitölteni. Ezért a kollégáknak adtunk lehetőséget arra, hogy megjelöljék azt a 10 munkatársat, akiknek a munkáját megítélésük szerint a legjobban ismerik és ezeket figyelembe véve készítettünk egy egyenletes beosztást. MINTATÁBLÁZAT
  • Tantestületi értekezleten megbeszéltük a folyamatot, valamint írásos tájékoztatót készítettünk mind a dokumentumelemzéshez, mind az óralátogatáshoz.
  • A rendszergazda biztosította az informatikai hátteret. Minden kolléga saját tárterületre feltöltheti a szükséges dokumentumokat és ezt csak azzal osztja meg, aki az Ő értékelésében részt vesz. Így nem mazsolázhat bárki a feltöltött anyagban. Ide kerülnek a kérdőívek eredményei és Az önértékelési csoport végső értékelése is, hogy a kolléga a saját önértékelését elvégezhesse.

Azt gondolom, sikerült felépíteni úgy a rendszert, hogy az működő képes lesz és mindenki számára megnyugtató biztonságot nyújt. Eddig a vezetői kérdőívek kerültek ebben a rendszerben kitöltésre a kollégák és a szülők részéről. A pedagógus kérdőívekre pedig januárban, a második szülői értekezleten kerítünk sort.

Mindezek alapján azt mondhatom, hogy mi felkészültünk, indulásra készen állunk. Sajnálom, hogy kevés mozgásteret kapunk, de a munkát el kell kezdeni. Még finomításra van szükség a központi informatikai felület és a saját rendszerünk összehangolásában, de kollégáim nagyon ügyesek és ezt is meg fogjuk oldani.

Szerző bemutatkozása:

Polyákné Gajdos Katalin

Matematika-fizika-számítástechnika szakos pedagógus

Mestertanár, szakértő és intézményvezető

Verebély László Szakközépiskola és Szakiskola, Budapest

medium_gajdosne_1.jpg

Szakmai tapasztalataimról röviden:

Tiszavasváriban, a Váci Mihály Gimnáziumban dolgoztam 18 évig, ahol 9 évet ig.helyettesként tevékenykedtem. 2003 óta vagyok a jelenlegi munkahelyemen, 2006-tól az informatika szakmacsoport vezetője, majd 2011-től intézményvezető lettem.
Mindkét munkahelyen tagja voltam a minőségirányítási csoportnak

Kapcsolódó cikkek: 

Intézményi önértékelés - átvehető a szabályzat, Önnek mi a véleménye?

Intézményi önértékeléshez nyújt segítséget egy igazgató


Tetszett a cikkünk? Ha igen, iratkozzon fel heti hírlevelünkre! Ha nem, adjon még egy esélyt, ehhez köszönjük, ha feliratkozik heti hírlevelünkre! www.moderniskola.hu

Beküldte: Frank Luca

H