Polyákné Gajdos Katalin mestertanár, szakértő és intézményvezető a Verebély László Szakközépiskola és Szakiskola intézményvezetőjeként nyújt segítséget az intézményi önértékelésben.
Indulásra készen
Még mindig azt tapasztalom, hogy sokakban ott a dilemma, hogyan is fogjunk hozzá. Ehhez szeretnék a mi példánkon keresztül egy kis segítséget nyújtani. Előtte egy kis kitekintés.
Az OH honlapján a kézikönyvek szerkesztői előszavában a következő olvasható:
„A kézikönyvek rögzítik azokat az általános elvárásokat, amelyek értelmezésével az intézmények megalkothatják saját elvárás rendszerüket, illetve azokat az eszközöket, köztük a kérdőíveket, amelyek segítségével a megadott elvárások teljesülésének vizsgálatához szükséges információk összegyűjthetők.”
Ez teljesen összecseng azzal, amit az önértékelésről mi magunk is gondolunk, hogy az önértékelés nem nélkülözheti az intézményi sajátosságokat. Tehát a központi irányelvek figyelembe vételével saját, egyedi kérdőívekkel végezhetjük az adatgyűjtést.
Sajnos azóta kiderült, hogy ez a központi rendszerben nem lehetséges, centralizált, uniformizált lett az önértékelés, ami a mi életünket is egy kicsit bonyolítja. Ugyanakkor nem adjuk fel, egy saját informatikai rendszert építettünk ki, és ezt fogjuk kiegészíteni úgy, hogy a kecske is jól lakjon és a káposzta is megmaradjon.
Másrészt a központi támogató felület szorosan kapcsolódik a tanfelügyeleti látogatásokhoz. Ez azért problémás, mert tanfelügyeleti ellenőrzés ötévenként, önértékelés kétévente szükséges. Tehát mindenképpen fontosnak tartjuk egy helyi informatikai rendszer működtetését.
Bízom benne, hogy az idő múlásával és a rendszer fejlődésével később ez az uniformis színesedni fog és megjelenik az iskolák egyediségének lehetősége is.
Melyik területtel kell kezdeni?
Véleményem szerint mindegy, hogy az intézménnyel, a vezetővel vagy a pedagógussal kezdjük. Hiszen nem kell mást tennünk, mint az iskolában kialakult rendszert, szokásokat újra gondoljuk és a jelenlegi szempontok szerint összefoglaljuk. Mi a vezetőivel kezdtük, majd a pedagógussal folytattuk.
Milyen lépéseket követtünk?
- Létrehoztuk az önértékelési csoportot és felosztottuk a munkát
- Elkészítettük a szabályzatunkat, ahol összefoglaltuk a folyamatot.
- Alaposan átolvastuk a kézikönyvet, értelmeztük az értékelés területeit, a szempontokat és a központi elvárásokat
- A központi elvárások figyelembe vételével megfogalmaztuk a helyi elvárásokat, ahol figyelembe vettük az iskola sajátosságait. Ide csempésztük bele mindazt, amit korábban már a pedagógiai programunkban megfogalmaztunk. Mivel azonban azok más szempontrendszer szerint készültek, nem keresgéltünk. Inkább újragondoltuk az egészet. Fontos volt számunkra, hogy elszakadjunk a tudományos nyelvezettől, egyszerű, rövid és érthető legyen. Bármely új dolgozónak a kezébe adva világos legyen számára, hogy mit várunk el tőle és nyugodt lehet, hogy ez illeszkedik majd az elvárt önértékeléséhez.
- Összeállítottuk a kérdőíveket. Ezt kell most újra gondolnunk. Áttérünk a központi kérdőívekre, de ki fogjuk azokkal az elemekkel egészíteni, melyeket fontosnak tartunk az iskolai sajátosságok érdekében. A kérdőívek kitöltését ezért nem az OH támogató felületén fogjuk kezdeményezni, hanem a saját rendszerünkben végezzük és a belső önértékelési csoport koordinálja majd a két felület kapcsolatát.
- Kardinális kérdés a kérdőívek kitöltésének szervezése. Kizárólag számítógépes kitöltést tudunk elképzelni, hogy az eredmény szinte azonnal prezentálható legyen. Azért is kritikus pont, mert van egyfajta félelem a partnerek részéről, hogy tudjuk-e biztosítani az anonimitást. A vezetői kérdőívet már kitöltettük, s úgy oldottuk meg, hogy nem webes felületen, hanem az iskolai belső hálózaton kerültek kitöltésre. Mindenki kapott egy olyan belépési kódot, mely nem személyhez kötött, és ami nem visszafejthető. A pontszámok egy MySQL adatbázisba kerülnek és azonnal kinyerhető az eredmény.
- Ez ismét kérdést vet fel: hogyan lehet megszervezni? Pedagógusoknál és diákoknál nem gond, bármikor kitölthető egy kijelölt időpontban (nálunk egyszerre max. 130 fővel számolhatunk). A szülők nagyobb fejtörést okoztak, de szerintem ez is megoldható szülői értekezleten. Itt csak annyit kérünk megadni, hogy melyik osztályba jár a gyermeke, s a program automatikusan feldobja, melyik tanárokat kell értékelni. Itt vigyázni kell arra, hogy ne legyen sok kérdés, és sok tanár. Mi osztályonként 4-5 tanárban gondolkodunk egyszerre (egy félévben). Úgy készítjük a beosztást, hogy egy tanévben a két alkalommal az osztályt tanító kollégák felére sor kerülhessen. Ez azt jelenti, hogy két év alatt 16-20 tanár értékelésére van lehetőség egy adott osztályban, ami véleményem szerint bőven elegendő, hisz nálunk nincs egy osztályhoz ilyen magas pedagógus létszám.
- Elkészítettük az éves ellenőrzési beosztást a szabályzatunknak megfelelően. Egy kolléga legfeljebb két társának az értékelésében vesz részt, ami véleményünk szerint még kezelhető. Az értékelt pedagógusnak pedig volt lehetősége beleszólni abba, hogy az Ő értékelésénél ki működjön közre. Sőt a tantestületnek az volt a kérése, hogy a munkatársi kérdőívet ne kelljen mindenkinek mindenkiről kitölteni. Ezért a kollégáknak adtunk lehetőséget arra, hogy megjelöljék azt a 10 munkatársat, akiknek a munkáját megítélésük szerint a legjobban ismerik és ezeket figyelembe véve készítettünk egy egyenletes beosztást. MINTATÁBLÁZAT
- Tantestületi értekezleten megbeszéltük a folyamatot, valamint írásos tájékoztatót készítettünk mind a dokumentumelemzéshez, mind az óralátogatáshoz.
- A rendszergazda biztosította az informatikai hátteret. Minden kolléga saját tárterületre feltöltheti a szükséges dokumentumokat és ezt csak azzal osztja meg, aki az Ő értékelésében részt vesz. Így nem mazsolázhat bárki a feltöltött anyagban. Ide kerülnek a kérdőívek eredményei és Az önértékelési csoport végső értékelése is, hogy a kolléga a saját önértékelését elvégezhesse.
Azt gondolom, sikerült felépíteni úgy a rendszert, hogy az működő képes lesz és mindenki számára megnyugtató biztonságot nyújt. Eddig a vezetői kérdőívek kerültek ebben a rendszerben kitöltésre a kollégák és a szülők részéről. A pedagógus kérdőívekre pedig januárban, a második szülői értekezleten kerítünk sort.
Mindezek alapján azt mondhatom, hogy mi felkészültünk, indulásra készen állunk. Sajnálom, hogy kevés mozgásteret kapunk, de a munkát el kell kezdeni. Még finomításra van szükség a központi informatikai felület és a saját rendszerünk összehangolásában, de kollégáim nagyon ügyesek és ezt is meg fogjuk oldani.
Szerző bemutatkozása:
Polyákné Gajdos Katalin
Matematika-fizika-számítástechnika szakos pedagógus
Mestertanár, szakértő és intézményvezető
Verebély László Szakközépiskola és Szakiskola, Budapest
 Szakmai tapasztalataimról röviden:
Tiszavasváriban, a Váci Mihály Gimnáziumban dolgoztam 18 évig, ahol 9 évet ig.helyettesként tevékenykedtem. 2003 óta vagyok a jelenlegi munkahelyemen, 2006-tól az informatika szakmacsoport vezetője, majd 2011-től intézményvezető lettem.
Mindkét munkahelyen tagja voltam a minőségirányítási csoportnak
|
Kapcsolódó cikkek:
Intézményi önértékelés - átvehető a szabályzat, Önnek mi a véleménye?
Intézményi önértékeléshez nyújt segítséget egy igazgató