H
0 nap van hátra a tanévből. 2018. január 22., 05:11 - Vince

Hibaüzenet

  • Deprecated function: Methods with the same name as their class will not be constructors in a future version of PHP; views_display has a deprecated constructor require_once() függvényben (/web/moderniskola/weblecke.hu/includes/bootstrap.inc 3161 sor).
  • Deprecated function: Methods with the same name as their class will not be constructors in a future version of PHP; views_many_to_one_helper has a deprecated constructor require_once() függvényben (/web/moderniskola/weblecke.hu/sites/all/modules/ctools/ctools.module 127 sor).
Diszlexiásoknak nyelvet tanítani ? Gyakorló nyelvtanár szerzőnk írja meg az általa használt jól működő módszereket, melyek bárkinek segíthetnek a tanulásban!  
jó példák 2016. január 08.

 

Van egy diákom, aki diszlexia miatt teljesen felmentést kapott a nyelvtanulás alól, de évek óta eltökélt szándéka, hogy megtanuljon angolul. (A szerző Horváth Hajnalka, nyelvtanár, bemutatkozása a cikk végén olvasható, a szerk.)  Legfőképp miatta iratkoztam fel a Dyslexia and Foreign Language Teaching című kurzusra.Ez egy ingyenes, szabadegyetemi online tanfolyam, csak egy böngésző kell hozzá. Négy hétig tart, heti 3-4 órát igényel, de az anyagok később is elérhetőek, ha nem tudjuk tartani a lépést. A következő tanfolyam áprilisban indul, de már most fel lehet rá iratkozni a futurelearn.com oldalon. A képzés angol nyelvű.

Ez a kurzus képzett, gyakorlott nyelvtanárok számára is szemléletformáló és gyakorlati tanácsokban gazdag tanfolyam. Tudományos igényességgel tárja fel a diszlexia hátterét és jelenségeit, ebben a cikkben azonban a hétköznapi tippekből szeretnék egy kis ízelítőt adni.

Miért érdemes minden nyelvtanárnak megismerni ezt a kurzust?

A nyelvtanárok felelőssége igen nagy lehet – tudjuk meg a tanfolyamból – mivel gyakran ők azok, akik észrevehetik, hogy egy diák valamely tanulási nehézséggel küszködik.

A diákok anyanyelvükön gyakran olyan sikeresen kompenzálják az olvasási nehézségeket, hogy addig amíg be nem lép egy új nyelv, nem is merül fel hogy a gyermeknek ilyen jellegű problémái lehetnek.

Sokszor akár középiskolás korig nem is merül fel, hogy a gyermeknek ilyen problémái lennének, és az anyanyelven való tanulásban nem jelentkezik.  Érzékelhetően igen magas a  diszlexiások aránya a mai iskolákban, és ez teljesen független a társadalmi, földrajzi háttértől vagy intelligenciaszinttől. Minél előbb felfedezik valakinél a tanulási nehézségeket, annál könnyebb segíteni.

medium_26091-diszlexiaval_angolul_kontrane_hegybiro_edit_doczi_vamos_gabriella_kalmos_borbala-w_120x0.jpg  - Diszlexiával angolul szakkönyv

 

Milyen problémák merülhetnek fel a nyelvtanulás során?

Elsőre talán legtöbb nyelvtanárnak a helyesírási és olvasási nehézségek jutnak eszébe. A diszlexiás diákok nagy része arról is gyakran beszámol, hogy nehezen tudja megjegyezni az idegen nyelvi szavakat, és sokkal több gyakorlásra és ismétlésre van szüksége, hogy azok rögződjenek.A diszlexia járhat azonban figyelemzavarral, kisebb memóriakapacitással, amitől például nehezebb egy szöveget felidézni és összefoglalni. Gondot jelenthet a hangos felolvasás vagy a hallott szöveg, illetve az instrukciók értelmezése. Lehet, hogy a diák lassabban tudja csak követni a tanóra menetét.

medium_d.jpg

Általános javaslatok

Minden diákra érvényes, de a tanulási nehézségekkel küszködőkre különösen, hogy sok dicséretre és bátorításra van szükségük. Úgy tudjuk az érdeklődésüket fenntartani, ha nagyon világos és reálisan elérhető célokat és instrukciókat tárunk eléjük. Legalább ilyen fontos az azonnali visszajelzés és helyesbítés is.

Sokszor segítséget jelent, ha hosszabb időt adunk egy-egy feladatmegoldásra, jegyzetelésre, illetve kicsit átszabjuk a feladatokat. Sokaknak segít, ha a megtanulandó szavakat, szövegeket felvételen rögzítjük. Az olvasnivalót pedig akár egy szövegfelolvasó program segítségével is követhetik.

Kulcs: sokszor és sokféleképpen gyakoroltassuk ugyanazt. Valamint: számít a porció, vagyis az egyszerre feldolgozandó feladat, tanulási egység. Néha a kevesebb több.

Lehet, hogy jobb, ha a diák közelebb ül a tanárhoz. Kombináljuk a hallottakat képi megjelenítéssel, amikor csak lehetséges, úgy hogy azért ne legyen túl sok a vizuális információ. Egy túlzsúfolt tankönyvoldal is zavaró lehet. Ismételtessük el az elhangzottakat. Adjunk óra-összefoglalókat az idősebb diákok kezébe – ha lehet, minél kevesebbet kelljen másolniuk.

medium_8181-pr01651_portable_posture_desk.jpg

Számít a tanulói környezet is?

Igen, számít. Bizonyos tanulási rendellenesség esetén az erős (neon)fény, hang, akár szag is zavarhatja a tanulót. Fontos, hogy elég hely legyen az asztalán, és ne vonja el a figyelmét semmi. A lejtős asztalok, vagy alátétek is segíthetnek és az is, ha egy színes fólián keresztül nézi a szöveget.

medium_kep1.jpgEgy kis segítség az olvasott szövegértéshez

Rövidítsük le a szöveget, vagy osszuk fel kisebb egységekre. Használjunk illusztrációt a szövegrészekhez és mellékeljünk kisebb szószedeteket hozzá. Készítsünk egyszerűbb szövegértést ellenőrző feladatokat.

Van, akinek a hangos felolvasás nehézségeket és ebből fakadóan komoly szorongást okoz. Olvassuk vele együtt a szöveget, vagy párokban olvassanak fel a tanulók. Lehet, hogy egy kis vonalzó segítségével, vagy az egyéb szövegek kitakarásával könnyebben követi a diák a szöveget. Használjon színeket, emeljük ki együtt a lényeges szavakat, információkat. Ha tudjuk egy diákunkról, hogy diszlexiás, lehetőleg kerüljük el, hogy egy osztály vagy nagyobb csoport előtt hangosan kelljen olvasnia.

A legkedvezőbb a 14-es, 16-os betűnagyság és a típusok közül a Times New Roman, Arial, ComicSansSMS és a CenturyGothic. A halványszínű lap jobb a teljesen fehérnél.

medium_bb.pngmedium_bbb.pngHogyan tanítsunk szókincset?

Biztosítsuk, hogy a lehető legtöbbször találkozzon a tanuló egy-egy szóval és rendszeresen ismételjünk, legalább 3-4 külön alkalommal. Erre kiváló lehetőséget nyújtanak az ITK eszközök, a minél több érzéket bevonó technikák és szógyakorló játékok. Fontos odafigyelnünk, hogy a megfelelő helyesírással és kiejtéssel sajátítsa el a diák a szavakat.

Érdemes különböző memorizálási trükköket tanítani a gyerekeknek, mint amilyen a mnemonikus módszer is.

 

A memorizálást segítő kép kattintásra nagyobb méretben nyílik meg. Forrás 

Mi a helyzet a beszédkészséggel?

Van, amikor azért beszél nehézkesen egy diák, mert a mondanivaló tervezésében akadályoztatott, és nem azért, mert nem tudja az anyagot. Gondot jelenthet egyszerre megtervezni, hogy milyen szavakat használjon, milyen nyelvtani szerkezetben és hogyan mondja mindezt ki. Erre megoldást jelent, ha elég felkészülési időt adunk, segítünk a vázlat elkészítésében, ha az egyszerűbb feladatot adunk, illetve ha mintákat kap a diák a kezébe.

medium_x.jpg

Hogyan tanítsunk nyelvtant?

A diszlexiás tanulók számára sokkal könnyebb az explicit magyarázat. Szeretik, ha táblázatba rendezve, rendszerezve láthatják a nyelvi formulákat. A „jöjj rá a szabályra” implicit tanulás sokkal nehezebb nekik, ha nem adunk elég segítséget.

Ugyanakkor jobb kerülni a szakszavakat és a bonyolult magyarázatokat, illetve a feleletválasztós teszteket, amik összezavarhatják. Kis lépésekben, a már berögzült alapokra érdemes építkezni. A szín-kódolás sokat segíthet!

 

medium_b_0.jpg

medium_bbb.jpgHelyesírás, szótagolás

A multiszenzoros tanulás jegyében ajánlják a szakemberek a fakockás, gyurmából készített betűkirakást, homokbaírást, a szótagokra való tapsolást, kopogást és a színkódolt szó- és jelzőkártyákat.

medium_k.jpgmedium_kk.jpg

Vannak reménytelen esetek?

Az International Dyslexia Association megállapítása szerint a diszlexia nem az intelligencia vagy a tanulási kedv hiányát jelenti! Megfelelő tanítási módszerekkel a diszlexiás gyerekek is sikeres nyelvtanulók lehetnek! Reménytelen esetek tehát nincsenek, csak nekünk tanároknak kell közösen a a nyelvtanulóval a siker kulcsát megtalálnunk.

Hogyan lehet a diszlexiát diagnosztizálni?

Ezt bízzuk a szakemberekre, az iskolai fejlesztő pedagógusra például. Az említett tanulási problémákat okozhatja szorongás, magabiztosság vagy motiváltság hiánya is akár. Ha azt gondoljuk, hogy egy diákunk diszlexiás, beszélgessünk el vele a nehézségeiről, és fiatalabb tanulók esetében vonjuk be a szülőket is. Ezek után tanácsoljuk neki, hogy forduljon megfelelő szakemberhez. A fent ismertetett technikákat elkezdhetjük alkalmazni anélkül is, hogy felállított diagnózisunk lenne. A legtöbb módszer minden diák számára hasznos, és ártani biztos, nem fogunk vele.

Ki készítette és vezeti a kurzust?

A kurzus „házigazdája” Kormos Judit, diszlexia kutató és nyelvtanárképzési szakember, (fotó ld. balra),  aki jelenleg a Lancaster egyetemprofesszora . 2014-ben a DysTEFL tanárképző program kidolgozásáért kollégáival együtt elnyerte a British Council ELTons nívódíját(Lásd:http://dystefl.eu/index.php)

 

 

 

A cikket írta Horváth Hajnalka.

Horváth Hajnalka, angoltanár, a budapesti Bornemisza Péter Gimnázium munkatársa, a Tense Map nevű angol nyelvi igeidők tanulását-tanítását segítő társasjáték kifejlesztője.  Hajnalka projektjével részt vett az Így tanulunk mi konferencián, ahol a zsűri a "kedvencek" közé emelte a bemutatott újítást. Kérdés, visszajelzés esetén írjanak az info@moderniskola.hu címre.

 

Kapcsolódó cikkek:

Miért nem használják a segítő technológiákat a tanteremben?

Diszlexia a digitális korszakban

Hogyan tanítható az angol nyelv-táblajátékkal?
 

 A képek forrásai elérhetőek az alábbi linkeken:


Tetszett a cikkünk? Ha igen, iratkozzon fel heti hírlevelünkre! Ha nem, adjon még egy esélyt, ehhez köszönjük, ha feliratkozik heti hírlevelünkre! www.moderniskola.hu

Beküldte: Frank Luca

H